Archived: ФОКУС ПОЛША: ВТОРА ПРИРОДА

Втора природа - Агата Синиарска, Каролина Гживнович

Пръст. Градина, в която жизнено пространство е отредено само за един-единствен вид. Полските хореографи Агата Синиарска и Каролина Гживнович изследват природата, нейните пречистващи сили, символи и опасности, за да представят радикален и съвременен прочит на травмата на Холокоста. Те базират своя спектакъл върху биографията на прочутата Пола Ниренска (1910 – 1992).

Полска танцьорка от еврейски произход, Ниренска напуска страната и след множество перипетии се установява в САЩ. Там тя се превръща в една от движещите сили на модерното танцово изкуство, но не успява да се освободи от спомените за геноцида и в крайна сметка Ниренска се самоубива. 

„ВТОРА ПРИРОДА” е създаден като копродукция на Института „Адам Мицкевич“, Института по музика и танц и HELLERAU като премиера за “Erbstücke“. Спектакълът ще бъдe показан в Полша, Чехия, Словакия, Румъния и България между юли и октомври 2019. За повече информация, посетете culture.pl.

Артистичният фокус върху Пола Ниренска е свързан с конкурс на Института „Адам Мицкевич“ в партньорство с Института по музика и танц за създаване на танцов спектакъл в памет именно на Ниренска. Отбелязвайки 100 години от своята независимост, Полша инициира проекта „Хореографски територии – нови пътеки на авангарда“, насочен към млади танцови артисти и хореографи, вдъхновени от икони на световното танцово изкуство от полски произход. „ВТОРА ПРИРОДА“ е втората продукция от тази серия след “The Yanka Rudzka Project: Polyphonies”. През следващите години участниците ще създадат танцови продукции, вдъхновени от Бронислава Нижинска и Мари Рамбер. Целта на проекта е да преоткрие и подкрепи съвременния танц в Централна и Източна Европа. Всяка нова продукции ще бъде представени в избрани държави от региона.

АГАТА СИНИАРСКА

Агата Синиарска описва себе си като “фикшън герой с множество таланти и криминално минало”. Хореографиите й създават баланс между реалност и художествена измислица. Силно повлияна от въображаеми истории, тя сътрудничи с Жан-Люк Годар и Микеланджело Антониони. Проявява особен интерес към начините на създаване на т.нар. “ликвидна идентичност”.

Проектите на Агата могат да бъдат определени като феминистки и еманципаторски. Част е от колектива на Female Trouble, който работи с темите на идентичността, анатомията на тялото, феминизма, удоволствието, утвърждаването и любовта. VULVA CLUB е друг феминистки проект, замислен като платформа срещу патриархалните норми и осъществен в сътрудничество с установените в Берлин артисти Рони Кац и Ксения Танико Дуверман.

Енигматичните и трудни за разкодиране описания на проектите й (включително автобиографични бележки) се доближават до модела на нейната хореография – трудно подлежат на формулировка и категоризация. Спектаклите оставят място, в което публиката също да се ангажира в интелектуален и емоционален план.

През 2018 година Синиарска представя спектакъла You Are Safe в Нови театър (Варшава). Работи заедно с Катажина Волинска и Марк Перейра в създаването на сетивен пейзаж от тела. You Are Safe е част от проекта POSZERZENIE POLA, куриран от Йоана Лесьнеровска. Екосистемите тя вижда не като затворени групи, а като интегриран процес с главно действащо лице – човека. В резултат е издадена книгата In the Beginning Was a Copy (2017). Книгата е описана като “наръчник за бактериите и техните суперсили”. Синиарска вижда човешкото тяло като динамичен организъм, в който бактериите си устройват жилище, защото “чистотата е възприятие, което няма нищо общо с човешката природа. Животът на човека е придружен от бактерии и микроби.”

Нейно дело са също перформативните лекции Every Woman Is a Drag Queen (2013, Швеция) и SOME/HOW (2017, Берлин).

Продължителност: 30 минути

Концепция: Агата Синиарска, Каролина Гживнович

Инсталация: Каролина Гживнович

Хореография: Агата Синиарска, Каролина Гживнович, вдъхновена от „Тетралогия на Холокоста“ от Пола Ниренска, „ Bacchanal“ от Изадора Дънкан, „Изчезнали животни“ от Маркус Коутс

Изпълнение: Катажина Волинска

Асистент – драматург: Матеуш Шиманувка

Консултанти: Александра Ях, Александра Янус, Франциска Дитрих, Яцек Малчински, Магладена Заморска, Каролина Гживнович

Копродукция: Hellerau European Centre for the Arts

Продукцията е осъществена като част от проекта „Хореографски територии – нови пътеки на авангарда“, реализиран в сътрудничество между Института по музика и танц, Hellerau European Centre for the Arts, East European Performing Arts Platform, Art Stations Foundation на Гражина Кулчик и Танцовия театър в Люблин. Инсталацията е създадена в сътрудничество с Pilecki Institute.

Проектът се реализира в Институт „Адам Мицкевич“ като част от POLSKA 100 – международната културна програма, съпътстваща стогодишнината от възобновяването на независимостта на Полша. Кофинансиране от Министерството на културата и националното наследство на Република Полша като част от многогодишната програма NIEPODLEGŁA 2017–2022.